Kami Anak Anak PII:

Pelajar Islam Indonesia. Berjiwa Kepemimpinan, Berfikir Kritis, Cerdas, Cendikia,Dan Militan

23 Agu 2011

Majelis Ifthar Jamaie PD PII Kabupaten Pati

Pati, 18 Agustus 2011, Waktu berbuka ialah salah satu kegembiraan yang dijanjikan dalam hadis Rasulullah SAW bagi mereka yang berpuasa. Selain itu, Rasulullah SAW juga ada bersabda bahawa mereka yang memberi makan orang yang berpuasa akan memperoleh kadar pahala yang sama tidak kurang walau sedikit pun.
 
Oleh sebab itu, Pengurus Daerah Pelajar Islam Indonesia (PII) Kabupaten Pati turut tidak melepaskan peluang pada bulan mulia ini dengan menganjurkan majlis Iftar Jamaie. Selain untuk merebut ganjaran yang dijanjikan, majlis ini turut bertujuan untuk merapatkan ukhwah antara para ahli Pelajar Islam Indonesia (PII) Kabupaten Pati di sini. Seramai lebih daripada 19 orang pelajar telah menghadiri majlis ini yang bertempat di Rumah salah satu ahli.

Majlis ini dikendalikan oleh saudara Nuhi Risydan Al Anshoree dan bermula dengan berbuka ringan serta solat maghrib berjemaah. Kemudian, berbuka dengan makanan besar dan dilajutkan sholat isya'. Sesi taaruf ringkas diadakan Majlis diakhiri dengan monitoring kinerja pengurus yang disampaikan oleh Saudari Zuly selaku Fasilitator Daerah PD PII Kabupaten Pati yang berasal daripada Pengurus Wilayah Pelajar Islam Indonesia (PII) Jawa Tengah dan Erna Suryandari sebagai senior.

Dalam monitoring itu, beliau telah mengajak tetamu agar mengimbau kembali semangat perjuangan masa-masa puasa ini. Beliau turut membangkitkan persoalan kaitan antara kinerja daripada masing.

Beliau menjelaskan bahwa program kerja yang sudah disusun sedemikian rupa harus diupayakan pelaksanaannya yaitu melalui peningkatan komunikasi atau koordinasi yang baik, udan perjuangan itu mpama sebuah kilang yang melahirkan suatu generasi harapan yang teguh imannya.

Bulan Ramadan pula ialah madrasah untuk membina ketaqwaan dan ibadat yang dilaksanakan pada bulan ini umpama satu latihan bagi membiasakan diri agar dapat dilakukan pada bulan-bulan seterusnya.

Majlis ini berakhir  iaitu kira-kira pada pukul 10.15 malam.
Share it Please

Unknown

pengurus Daerah Pelajar Islam Indonesia yang Berada Di Jawa Tengah Yaitu Kabupaten Pati. Dan Ini Merupakan Postingan Dari kepala bidang Komunikasi Umat Dan Dari Pengurus Lain.

0 komentar:

Posting Komentar

silakan komentar dengan bahasa yang santun dan sopan

Copyright @ 2013 PII Pati. Designed by Templateism | Love for The Globe Press